Είναι γεγονός πάντως πως κάθε χρόνο η «μάχη» στην εγχώρια αγορά ξεκινά όλο και πιο νωρίς, με αποτέλεσμα η Black Friday που ξεκίνησε ως θεσμός μίας μέρας, σταδιακά να έχει μετατραπεί σε μία περίοδο που διαρκεί σχεδόν έναν μήνα.
Κι ενώ οι αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών οι οποίες κάθε χρόνο «εγκαινίαζαν» τη Black Friday, έχουν ακόμα το ρολόι της αντίστροφης μέτρησης στα e-shop τους για την ανακοίνωση των προσφορών -προσκαλώντας στο μεταξύ, τους καταναλωτές να ενημερωθούν προσωποποιημένα για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν- την ίδια στιγμή, επιχειρήσεις από άλλους κλάδους έχουν ξεκινήσει τις πρώτες προωθητικές ενέργειες του… Black Μοnth. Σταδιακά πάντως και έως την επόμενη εβδομάδα στον «χορό» αναμένεται να μπουν στο σύνολό τους οι μεγάλες αλυσίδες ώστε λίγες μέρες πριν από τη Black Friday, ολόκληρη αγορά, μαζί και οι μικρές επιχειρήσεις, να κινείται πια σε ρυθμούς προσφορών.
Πώς θα ψωνίσουν οι Έλληνες
Εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων πάντως και μετά τις χαμηλές «πτήσεις» στην αγοραστική κίνηση του φθινοπώρου, αποτελεί ερωτηματικό η στάση που θα κρατήσουν αυτή την περίοδο οι καταναλωτές. Αν δηλαδή οι προσφορές θα λειτουργήσουν τελικά ως κίνητρο για προχωρήσουν σε αγορές που τον υπόλοιπο χρόνο θεωρούν ως «πολυτέλεια», έχοντας σε προτεραιότητα την κάλυψη των βασικών αναγκών και υποχρεώσεων, ή αν θα παραμείνουν επιφυλακτικοί. Σε αυτό βεβαίως καθοριστικό ρόλο θα παίξει και το εύρος των προσφορών στις οποίες θα προχωρήσουν οι έμποροι και κατά πόσον θα πείσουν τους καταναλωτές ότι πρόκειται για πραγματικές ευκαιρίες.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της Revolut, ένας στους 10 Έλληνες πιστεύει ότι δεν υπάρχουν πια μεγάλες προσφορές όπως στο παρελθόν ενώ την ίδια στιγμή το 75% πιστεύει ότι η Black Friday αποτελεί μια καλή ευκαιρία για ενδιαφέρουσες αγορές. Ως βασικότερο κίνητρο ώστε να προχωρήσουν σε αγορές, αναφέρουν τις εκπτώσεις σε προϊόντα που συνήθως δεν αγοράζουν επειδή είναι πολύ ακριβά (53%). Ακολουθεί η αγορά προϊόντων που συνήθως αγοράζουν κατά τη διάρκεια του έτους, αλλά σε χαμηλότερες τιμές (40%). Παράλληλα, το 22% των Ελλήνων εκμεταλλεύεται τη Black Friday για να αγοράσει χριστουγεννιάτικα δώρα και το 10% για να εφοδιαστεί με είδη καθημερινής ανάγκης (π.χ. απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής, κ.λπ.).
Τι λένε οι έμποροι
Να στηρίξουν τις ελληνικές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις κατά τη Black Friday, καλεί τους καταναλωτές ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, υπογραμμίζοντας πως «δίνουν τον καθημερινό αγώνα επιβίωσης και βρίσκονται πάντα κοντά στον πελάτη τους».
«Οι μεγάλες προσφορές που θα εμφανιστούν στα καταστήματα είναι αποτέλεσμα σκληρής προετοιμασίας και μεγάλης προσπάθειας, με έναν και μοναδικό στόχο: την ικανοποίηση του καταναλωτή που η ακρίβεια των τελευταίων ετών του έχει μειώσει δραματικά το διαθέσιμο εισόδημα» σημειώνει ο κ. Καφούνης.
Από την πλευρά του και ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά καλεί τους καταναλωτές εμπιστευτούν τις πειραϊκές εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες «έχουν αποδείξει όλα αυτά τα χρόνια ότι προσφέρουν υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση, ποιότητας και ευρείας γκάμας προϊόντων και πραγματικές μεγάλες εκπτώσεις» ενώ εφιστά στους καταναλωτές την προσοχή τους ώστε να είναι προσεκτικοί και να έχουν κάνει νωρίτερα την αναγκαία έρευνα αγοράς,
Οι εκπρόσωποι των εμπόρων υπενθυμίζουν επίσης ότι έπειτα από τροποποίηση της παρ. 1 και 4 άρθρου 16 ν. 4177/2013, επιτρέπεται η προαιρετική λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων την Κυριακή που ακολουθεί την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου. Επομένως τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου αμέσως μετά τη Black Friday, δηλαδή και μία ημέρα πριν από τη Cyber Monday.