Current track

Title

Artist

Ανδρομάχη: Η Δύναμη της Γυναικείας Αντίστασης στον Ευριπίδη με Σκηνοθεσία Μαρίας Πρωτόπαππα στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Written by on 06/05/2025

Κοινοποίηση

Ανδρομάχη του Ευριπίδη: Μια Σύγχρονη Προσέγγιση

Η “Ανδρομάχη” του Ευριπίδη αποτελεί ένα αριστούργημα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, που συνεχίζει να διατηρεί την επίκαιρότητά της. Διερευνά τις εμπειρίες του τρόμου και της καταστροφής, τις ατομικές επιλογές και την ενδεχόμενη επιρροή τους στην κοινωνία. Η αναβίωση αυτού του έργου στην σύγχρονη εποχή είναι ουσιώδης, καθώς επισημαίνει σημαντικά ερωτήματα που αφορούν την ανθρώπινη φύση και τις σχέσεις.

Η σκηνοθετική προσέγγιση της Μαρίας Πρωτόπαππα, στηριζόμενη στη μετάφραση του Γ. Β. Τσοκόπουλου, εμπλουτίζει το κείμενο με έναν μοναδικό δυναμισμό, προσφέροντας στο κοινό μια ανανεωμένη ματιά. Η Πρωτόπαππα αναλαμβάνει τον ρόλο της Γυναίκας, επεξεργαζόμενη το έργο με τρόπο που εγείρει συναισθήματα και αναστοχασμούς.

Το καστ της παράστασης περιλαμβάνει έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών: ο Αργύρης Ξάφης ερμηνεύει την Ανδρομάχη, ο Τάσος Λέκκας υποδύεται την Ερμιόνη, ο Γιάννης Νταλιάνης τον Μενέλαο και ο Δημήτρης Πιατάς τον Πηλέα. Η Στέλλα Γκίκα ενσαρκώνει την Θέτιδα, ενώ τον χορό συμπληρώνουν οι Δημήτρης Γεωργιάδης, Δημήτρης Μαμιός, Κωνσταντίνος Πασσάς, Γιώργος Φασουλάς, Γιάννης Μάνθος και Νώντας Δαμόπουλος.

Η Θέμα της Τραγωδίας

Η δράση τοποθετείται μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα, στην ελληνική επαρχία, συγκεκριμένα στη Θεσσαλία και τη Φθιώτιδα. Στον οίκο του γιού του Αχιλλέα, Νεοπτόλεμου, αναδύεται μια έντονη συγκρουσιακή κατάσταση ανάμεσα σε δύο γυναίκες: την Ανδρομάχη, χήρα του Έκτορα και σκλάβα του Νεοπτόλεμου, και την Ερμιόνη, σύζυγο του Νεοπτόλεμου. Οι εντάσεις ενισχύονται από την ζήλια και τον φθόνο της Ερμιόνης, η οποία κατηγορεί την Ανδρομάχη ότι προκαλεί την απομάκρυνση του άνδρα της από αυτήν.

Η σύγκρουση κλιμακώνεται όταν ο Μενέλαος αποφασίζει να διαπράξει μια από τις πιο ακραίες πράξεις εκδίκησης, κατά την οποία απειλεί τη ζωή του παιδιού της Ανδρομάχης. Ο αυταρχικός χαρακτήρας του Νεοπτόλεμου, ο οποίος σε άλλες περιπτώσεις φαντάζει ηρωικός, αποκαλύπτεται ανίκανος να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του ως πατέρας και σύζυγος, γεγονός που προσθέτει μια αίσθηση τραγικότητας στην κατάσταση.

Μέσα από το έργο, ο Ευριπίδης καινοτομεί, αποδομεί τις ψευδαισθήσεις της ανωτερότητας του ελληνικού πολιτισμού και αναδεικνύει τη φθορά και τον φόβο που διαπερνούν την κοινωνία της εποχής. Οι υπόσχεσεις για ενότητα και δύναμη διαψεύδονται μπροστά στο φθαρμένο τοπίο της ανθρώπινης ύπαρξης.

Η Παράσταση και η Σημασία των Γυναικών

Η γυναικεία παρουσία στις αρχαίες τέχνες, όπως η γλυπτική και η ζωγραφική, έχει συχνά συμβολικό χαρακτήρα, όπου οι γυναίκες προστατεύουν τις πατρίδες τους. Στην παράσταση της “Ανδρομάχης”, οι χαρακτήρες της Ερμιόνης και της Ανδρομάχης αντιπροσωπεύουν τα ιδεώδη των χωρών τους, ενώ οι αντρικές φιγούρες, όπως ο Μενέλαος και ο Πηλέας, αγγίζουν θέματα εξουσίας και πολιτικής διαχείρισης.

Η αστική δυναμική της παράστασης μεταφράζεται όχι μόνο στη λεκτική γλώσσα του Ευριπίδη αλλά και στην κίνησή της, με στόχο να αναδειχθούν τα συναισθηματικά και συλλογικά βιώματα των ηρώων. Η σκηνοθέτις επιδιώκει να μεταφέρει τα αμετάφραστα στοιχεία του έργου στο κοινό, αναδεικνύοντας την πλούσια ηθική και τη συναισθηματική καταγραφή της εποχής.

Σημείωμα της Σκηνοθέτιδας

Η Ανδρομάχη ως ηρωίδα καθίσταται σύμβολο αντίστασης έναντι των κοινωνικών και πολιτικών αδικιών. Αντιπροσωπεύει τη γυναίκα που, ακόμα και υπό σφοδρές πιέσεις, αρνείται να υποκύψει. Η τολμηρή φωνή της, γεμάτη ελπίδα και προσδοκία, δυναμιτίζει το κατεστημένο και επισημαίνει τις ανισότητες της κοινωνίας. Ο Ευριπίδης, με την ικανότητά του να προβάλλει την αλαζονεία των ισχυρών, δημιουργεί ένα δράμα που αναδεικνύει τις δομές εξουσίας και τις διακυβεύσεις τους.

Η Ανδρομάχη αποτελεί, επομένως, όχι μόνο μια ηρωική μορφή αλλά και μια εμβληματική προσωπικότητα που αγωνίζεται για τη δικαιοσύνη. Η δράση και η επιμονή της να αγωνιστεί για το δικαίωμα της στην αλήθεια είναι αυτές που φέρνουν την Νέμεση στην κοινωνία, δείχνοντας ότι η ηθική αξία του ανθρώπινου πνεύματος ανυψώνεται πέρα από τις κοινωνικές προκαταλήψεις.

Συντελεστές της Παράστασης

  • Μετάφραση: Γ. Β. Τσοκόπουλος
  • Σκηνοθεσία, Απόδοση, Δραματουργική επεξεργασία: Μαρία Πρωτόπαππα
  • Συνεργασία στη Δραματουργική Επεξεργασία: Έλενα Τριανταφυλλοπούλου
  • Καλλιτεχνική Συνεργασία: Ελένη Σπετσιώτη
  • Σκηνικά – Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
  • Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα
  • Μουσική: Λόλεκ
  • Κίνηση: Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου
  • Φωνητική Δραματουργία, Διδασκαλία: Άννα Παγκάλου
  • Βοηθός Σκηνοθέτριας: Εύη Νάκου
  • Βοηθός Σκηνογράφου: Νατάσα Τσιντικίδη
  • Κατασκευή Μακέτας: Όλγα Κουτρουμάνου
  • Διεύθυνση, Εκτέλεση Παραγωγής: Kart Productions
  • Επικοινωνία & Γραφείο Τύπου: Μαρία Τσολάκη
  • Διαφήμιση – Social Media: Renegade Media, Βασίλης Ζαρκαδούλας
  • Φωτογραφίες Promo – Video: Μαρίζα Καψαμπέλη
  • Camera: Αλέξανδρος Γεωργίου
  • Μακιγιάζ Φωτογράφησης: Ειρήνη Γάτου
  • Video Trailer Παράστασης: Θωμάς Παλυβός
  • Promo Design: Γιάννης Σταματόπουλος
  • Παραγωγή: ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΕΧΝΗ Ε.Ε.
  • Διανομή:
    • Γυναίκα: Μαρία Πρωτόπαππα
    • Ανδρομάχη: Αργύρης Ξάφης
    • Ερμιόνη: Τάσος Λέκκας
    • Μενέλαος: Γιάννης Νταλιάνης
    • Πηλέας: Δημήτρης Πιατάς
    • Θέτιδα: Στέλλα Γκίκα
    • Χορός (σε αλφαβητική σειρά): Δημήτρης Γεωργιάδης, Νώντας Δαμόπουλος, Δημήτρης Μαμιός, Γιάννης Μάνθος, Κωνσταντίνος Πασσάς, Γιώργος Φασουλάς
  • Σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Current track

Title

Artist