Βεγγέρα: Μια Σαρκαστική Κωμωδία του Ηλία Καπετανάκη υπό τη Σκηνοθεσία Σοφίας Μαραθάκη στο Εθνικό Θέατρο
Written by Oμάδα Σύνταξης Κ on 15/04/2025
Η Βεγγέρα: Μια Σαρκαστική Κωμωδία του Ηλία Καπετανάκη
Μια Ματιά στη Σαρκαστική Κωμωδία του Καπετανάκη
Η Βεγγέρα του Ηλία Καπετανάκη είναι μια πρωτότυπη σαρκαστική κωμωδία γεμάτη ανατροπές και παρεξηγήσεις, η οποία αποτυπώνει την αναγκαιότητα για επικοινωνία και τη δυσκολία που συναντούν οι άνθρωποι σε κοινωνικές περιστάσεις. Το έργο λειτουργεί ως μια «ηθογραφία εις πράξιν», αντλώντας έμπνευση από την πρακτική των επισκέψεων μεταξύ φιλοξενιών, και σχολιάζει την φαιδρότητα του μικροαστικού κόσμου της εποχής, όπως και τη χαμένη τρυφερότητα που συνδέει τους ανθρώπους.
Η πλοκή εκτυλίσσεται γύρω από την οικογένεια Νερουλού, η οποία δέχεται μια απροσδόκητη επίσκεψη από τον κύριο και την κυρία Στενού, συνοδευόμενους από τον εργένη ανιψιό τους Νίκο. Ο Νίκος αναζητά την ευκαιρία να συναντήσει τις δύο κόρες της οικογένειας, τις οποίες θαυμάζει από μακριά σε κοινωνικές εκδηλώσεις, ελπίζοντας ότι μία εξ αυτών θα μπορούσε να γίνει η μελλοντική του σύζυγος. Ωστόσο, η επικοινωνία μεταξύ οικοδεσποτών και καλεσμένων δεν πηγαίνει καλά, και το πρωτόκολλο καλής συμπεριφοράς παραμερίζεται, οδηγώντας σε ένα κωμικό χάος γεμάτο παρεξηγήσεις. Τα στοιχεία της αμάθειας, της υποκρισίας και του μιμιτισμού αναδύονται, αποδομώντας ταυτόχρονα τις κοινωνικές συμπεριφορές και τους τύπους.
Η Σκηνοθεσία και η Καλλιτεχνική Οπτική
Η σκηνοθέτις Σοφία Μαραθάκη, γνωστή για την επιτυχημένη της σκηνοθεσία στο έργο «Γενικός Γραμματέας», συνεργάζεται ξανά με τον Καπετανάκη, αναδεικνύοντας την κωμική και σαρκαστική διάσταση του έργου μέσα από ακραίες παρωδίες και γελοιοποίησεις. Το Βεγγέρα φέρνει στο φως τους περιορισμούς και τις ασφυκτικές κοινωνικές επιταγές, ενώ παράλληλα αποκαλύπτει τη γελοιότητα και την τραγικότητα των ηρώων της.
Η Μαραθάκη υπογραμμίζει πως «Μέσα από το φλερτ, την παρεξήγηση, την προσβολή και το χιούμορ, τα πρόσωπα της Βεγγέρας προσπαθούν να διασκεδάσουν την πλήξη τους, αποκρύπτοντας το υπαρξιακό τους κενό». Αυτό το έργο αποκαλύπτει τα ανθρώπινα ελαττώματα και τις εσωτερικές συγκρούσεις, αναδεικνύοντας μια κοινωνία όπου οι χαρακτήρες, παρά τις αδυναμίες τους, παραμένουν αξιαγάπητοι, γεμάτοι από την αφέλεια του παιδιού και την ανικανότητα ελέγχου των συναισθημάτων τους. Αυτή η αδυναμία μπορεί να τους καθιστά επικίνδυνους και βίαιους, προσπαθώντας συχνά να βρουν αφορμή για να επιτεθούν στους γύρω τους.
Σκηνικά και Υποκριτική
Η Βεγγέρα αποτυπώνει με απόλυτη σαφήνεια το ανθρώπινο πάθος για κοινωνική συμβίωση και τις γκάφες που προκύπτουν. Μέσα από γέλια, καυγάδες και μουσικά στοιχεία, το έργο συνδυάζει την κωμική και τραγική πλευρά της ζωής, προσκαλώντας το κοινό να κοιτάξει στον καθρέφτη και να έρθει αντιμέτωπο με την πραγματικότητα της καθημερινότητάς του. Οι χαρακτήρες παρουσιάζουν τις εσωτερικές τους συγκρούσεις σε ένα αφηγηματικό πλέγμα που εναλλάσσεται μεταξύ της γελοίας και της δραματικής ματιάς στη ζωή.
Η ιστορία της Βεγγέρας ξεκινά το 1894 και ανήκει στην κατηγορία των μονόπρακτων κωμωδιών. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο «Θέατρο των Κωμωδιών» από τον θίασο του Δημήτριου Κοτοπούλη, γεμάτη από την ατμόσφαιρα της εποχής του Μπελ Επόκ. Το έργο είναι ηχηρή απόδειξη της ικανότητας του Καπετανάκη να δημιουργήσει μέσα από τα λίγα έργα του μεγάλες αναταραχές στην ελληνική θεατρική σκηνή.
Επιμέλεια και Στελέχωση
- Σκηνοθεσία: Σοφία Μαραθάκη
- Σύμβουλος δραματουργίας: Ειρήνη Μουντράκη
- Σκηνικά: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
- Κοστούμια: Αλεξάνδρα Ντεληθέου
- Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
- Κίνηση: Χρυσηίς Λιατζιβίρη
- Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
- Βοηθός σκηνοθέτριας: Νατάσα Βλυσίδου
- Βοηθός σκηνογράφου: Αγγελική Παπαχατζάκη
- Βοηθός ενδυματολόγου: Ελμίνα Νέου
- Παίζουν (αλφαβητικά): Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, Γιάννης Κλίνης, Γιώργος Κριθάρας, Σοφία Μαραθάκη, Οδύσσεια Μπουγά, Ειρήνη Μπούνταλη, Κατερίνα Πατσιάνη, Δανάη Σαριδάκη, Χρήστος Σταθούσης, Γιώργος Σύρμας
Η παράσταση της Βεγγέρας εντάσσεται στο Αφιέρωμα στο Νεοελληνικό έργο, προσφέροντας στο κοινό μια μοναδική θεατρική εμπειρία που αγγίζει τις ευαίσθητες χορδές της ανθρώπινης ψυχής.