Μίλτος Σκούρας: Διαδρομές μέσω του Τοπίου – Μια Εξερεύνηση στην Έκθεση «Τοπίο – η μικρή και η μεγάλη εικόνα»
Written by Oμάδα Σύνταξης Κ on 17/05/2025
Μίλτος Σκούρας: Η Έκθεση «Τοπίο – η μικρή και η μεγάλη εικόνα»
Ο εικαστικός Μίλτος Σκούρας μας προσκαλεί σε μια ενδιαφέρουσα εξερεύνηση της εικόνας και της μνήμης μέσα από την έκθεσή του «Τοπίο – η μικρή και η μεγάλη εικόνα», που εγκαινιάστηκε την Πέμπτη 8 Μαΐου στην αίθουσα τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου. Στην τελευταία του αυτή δουλειά, ο καλλιτέχνης απελευθερώνεται από την ανθρώπινη φιγούρα και εστιάζει σε μια συγκλονιστική αντιπαραβολή μεταξύ του μεγαλειώδους και του παραμελημένου.
Μεγαλοπρεπή χιονισμένα τοπία, ήρεμες θάλασσες και καλοκαιρινές πεδιάδες αποτυπώνονται σε μεγάλες έγχρωμες επιφάνειες. Παράλληλα, γειτονικά ασπρόμαυρα έργα προσφέρουν λεπτομέρειες από εγκαταλελειμμένες μνήμες, μέσα από θραύσματα που αποκαλύπτουν την ιστορία των τόπων: κοντινές λήψεις από συρματοπλέγματα, φθαρμένα ναυτικά νήματα και ξεχασμένα στρατιωτικά άρβυλα.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο Μίλτος Σκούρας αναλύει τις έννοιες της μνήμης, της φθοράς καθώς και την καλλιτεχνική του πορεία.
Η Στροφή στο Τοπίο
– Στις προηγούμενες δουλειές σας, το βλέμμα είχε συχνά κινηματογραφική κατεύθυνση. Τι σας οδήγησε στη στροφή προς το τοπίο;
Η προσέγγιση του τοπίου δεν ήταν η έκπληξη που ίσως φαίνεται. Το τοπίο μου παρέχει την ευκαιρία να διερευνήσω το βίωμα και τη μνήμη, απομακρυνόμενος από την παρουσία της ανθρώπινης μορφής. Στόχος μου είναι όχι μόνο να αποδώσω το ορατό, αλλά να κάνω κάτι νέο ορατό. Πολλές από τις ανησυχίες μου, που εξερευνήθηκαν σε προηγούμενες ενότητες έργων, όπως τα BLACK & WHITE STORIES και τα BORDER LINE, διατηρούν τη θέση τους.
Η Κινηματογραφική Διάθεση
– Στην τέχνη σας, ενσωματώνετε την κινηματογραφική αφήγηση;
Η κινηματογραφική διάθεση στο έργο μου συνδέεται κυρίως με τον τρόπο που το βλέμμα μεταβαίνει από το γενικό στο κοντινό. Υπάρχει μια διάσπαση της εικόνας, η οποία στη συνέχεια επανασυνδέεται. Όσον αφορά τον «Αόρατο Ήρωα», αναμφίβολα υπάρχει και επηρεάζει τη θέαση του θεατή.
Η Διπλή Οπτική
– Η έκθεση σας περιλαμβάνει δύο διαφορετικές αποστάσεις θέασης. Πώς αλληλοσυμπληρώνονται οι δύο προσεγγίσεις;
Η απόσταση και η εγγύτητα, το γενικό και η λεπτομέρεια, είναι στοιχεία που αλληλουχούν τα έργα μου και αποτελούν ένα ενωτικό κρίκο. Στη σύνθεση των έργων μου, τα επιμέρους θέματα απεικονίζουν μια πιο σύνθετη αφήγηση που επιτρέπει στον θεατή να ανακαλύψει και να συμμετάσχει στην ερμηνεία.
Πορτρέτα Καταστάσεων
– Αν τα τοπία σας θεωρούνται «πορτρέτα» καταστάσεων, τι θα θέλατε να δουν οι θεατές;
Πράγματι, τα τοπία στα έργα μου λειτουργούν ως πορτρέτα με πολλαπλές αναγνώσεις. Πάνω από όλα, προσφέρω αφορμές για σκέψη, επιτρέποντας στους θεατές να ακολουθήσουν τις δικές τους διαδρομές και να αναπτύξουν την προσωπική τους ερμηνεία.
Μνήμη και Φθορά
– Πώς συνδέονται οι έννοιες της μνήμης και της φθοράς με το φυσικό τοπίο;
Το τοπίο μπορεί να θεωρηθεί ως μια μορφή μνήμης, που σχετίζεται με την ατομική και συλλογική μας εμπειρία, χωρίς όμως να προσδιορίζει το χρόνο. Η εγγύτητα του βλέμματος σε κοντινές εικόνες συλλαμβάνει τον χρόνο που περνά και αναδεικνύει τις παρατημένες μνήμες, δημιουργώντας σπαράγματα που απεικονίζουν την ιστορία μας.
Η Σημασία του Ασπρόμαυρου
– Η χρήση του ασπρόμαυρου στα έργα σας είναι αισθητική ή ερμηνευτική;
Η απάντηση βρίσκεται στην ατάκα του Σάμιουελ Φούλερ, που αναφέρει: «Η ζωή είναι έγχρωμη, αλλά το ασπρόμαυρο είναι πιο ρεαλιστικό». Αυτό αποτυπώνει ακριβώς την αντίληψή μου για τη χρήση του χρώματος και της απουσίας του.
Επαγγελματική Διαδρομή και Δημιουργική Ταυτότητα
– Πώς έχουν διαμορφώσει οι σπουδές σας την εικαστική σας γλώσσα;
Η πολυάριθμη εμπειρία μου στην αρχιτεκτονική, τη σημειολογία και τον χώρο των comics έχει συμβάλει σημαντικά στην καλλιτεχνική μου εξέλιξη. Κάθε πτυχή της σταδιοδρομίας μου επηρεάζει τη ζωγραφική μου, που συνδυάζει αυτές τις γνώσεις με μια μοναδική δημιουργική ανάγκη.
Μελλοντικά Σχέδια
– Ποια είναι τα επόμενα βήματα στην καριέρα σας;
Κατά τη διάρκεια της πενταετίας που εργάζομαι στα θέματα των τοπίων, παράλληλα σχεδιάζω και άλλες ενότητες έργων, που μου επιτρέπουν να εξερευνώ διαφορετικές θεματολογίες. Η συλλογή που αναπτύσσω από το 2018 θα εστιάσει στους εργαζόμενους σε σούπερ μάρκετ, προσφέροντας μια νέα διάσταση στο έργο μου.
Ο Μίλτος Σκούρας θα μιλήσει για τη νέα του ενότητα και θα ξεναγήσει το κοινό στην έκθεση το Σάββατο 17 Μαΐου στις 12:30 μ.μ. Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 7 Ιουνίου.